Morotskaka/cupcake

 
 
 
Fick för mig att baka morotskaka idag, har aldrig gjort det förut och det är ju så jäkla gott så ville testa. Och ja, det var hur gott som helst!
Gjorde i cupake style ist för en hel kaka för det e lättare att frysa in om det inte går åt.
Och jag är snäll så jag ger er receptet :)
 
Ingredienser:
3 st morötter
2 ägg
2 dl socker
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
1 tsk vaniljsocker
1/2 tks bikarbonat
1 tks bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl olja
 
Glasyr:

150g philadelphiaost naturell.
1 dl florsocker
ev.1tsk citron/limesaft
 
Och det är bara att blanda ihop alla ingredienser.
 
Gör såhär:
 
Riv morötterna i smala strimlor på rivjärn.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt olja och morötterna.
Blanda de torra ingredienserna, häll ned i smeten.
Hel kaka: Grädda i nedre delan av ugnen i 175 grader i ca 45 min.
Cupcakes: Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.
 
När muffinsen har svalnat bre på glasyren med en kniv.